Początek/ Brief

Brief dla artystów chcących wziąć udział w projekcie:

Wyczerpujące zabieganie oraz cierpliwe oczekiwanie.
W Poszukiwaniu Szczęścia


Żądze i ambicje. Zderzenie z Abstrakcją

Współczesne użycie abstrakcyjnego wyrażenia 'szczęście' może jawić się przytłaczającym oraz wprawiającym w zakłopotanie. Poprzez wieki, na próżno poszukiwano jego – to jest szczęścia - słownikowej definicji. Dlatego też nieustanna potencjalność owego poszukiwania, w swej odnawialności na polu nauk nie tylko humanistycznych, stała się faktem. Obecnie pożądanie szczęścia czy chęć wyruszenia w mentalna lub fizyczna podroż w poszukiwaniu szczęścia jawi się być może nazbyt staroświeckim i niedorzecznym w swym idealistycznym romantyzmie. Pytania o szczęście rzadko znajdują rozsądne odpowiedzi. Szczęście jest tak abstrakcyjne jak matematyka i tak niezbędne jak jej codzienne użycie.

Podstawowe potrzeby oraz niezaspokojone apetyty


W dzisiejszych czasach dobrobyt i satysfakcja jawią się znajdować na wyciągnięcie ręki. Takowoż są uczucia pustki i depresji. Dyspozycyjne Szczęście do ‘natychmiastowego użytku’ zostaje automatycznie wyzwolone kiedy jesteśmy zaspokojeni i w dostatecznym stopniu podniesieni na duchu. Jednakże, nasz dobrobyt, na dłuższą metę, nie jest w stanie zagwarantować nam ani długotrwałego szczęścia, ani jakiejkolwiek formy zadośćuczynienia. Społeczeństwo podzieliło się na tych uzależnionych od poszukiwania szczęścia oraz nałogowców niedoli. Poszukiwanie szczęścia zaświadcza o ambicji oraz zdolności dokonywania wyboru, podczas gdy ci, którzy tkwią w nieustannym nieszczęściu tracą poczucie własnej wolności wyboru.


Echa wyznania wiary oraz deklaracja sekularyzmu. Odniesienie do systemu kar i nagród


Zgodnie z przyjętymi prowizorycznie definicjami (stanowiącymi swego rodzaju substytuty we wspomnianym poszukiwaniu ostatecznej definicji, utopijnej definicji szczęścia) szczęście nie jest prostym zaspokojeniem codziennych potrzeb. Musi posiadać ono swego rodzaju głębię, wyjątkowość oraz zakładać jakiegoś rodzaju trudne do osiągnięcia doświadczenie, podobne do oświecenia czy stanu nirwany. Chcemy wierzyć, że nasze wysiłki zostaną nagrodzone, lub odwrotnie, iż pozyskamy szczęście unikając skomplikowanych zagadnień.


Protest jako odpowiedz na oczekiwania i żądania


Formalne prawo do szczęścia wprowadzone przez władzę często odnosi odwrotny skutek. Prawda leży tam gdzie jest zrozumiała różnorodność dróg poprzez które szczęście może być zrozumiane oraz pozyskane. Czemu szczęście jawi się być czymś przypadkowym? Czy możemy je zarobić? Czy na nie zasługujemy? Co zrobiliśmy aby na nie zasłużyć? Poszukiwanie szczęścia zawiera w sobie obietnice i poczucie tęsknoty. Utopia inspiruje. Należy zachowywać podejrzliwość w stosunku do obietnic i nadziei, a także prowokować ujawnienie prawdy znajdującej się za ich fasada.

'Na szczęście' sztuka możne służyć jako narzędzie do ponownej ewaluacji fizycznych i intelektualnych elementów odniesienia, zasobów i produktów naszej kultury. Przetwarzając wizje i obrazy szczęścia jest ona w stanie kreować różnorodne symulacje pojęcia szczęścia oraz komunikować jego dwubiegunową charakterystykę. Szczęście jest zdegenerowane, pożądane, wyidealizowane, trwale i łatwo ulegające zranieniu, jest obecne i nieprzerwane....


D.I.Y – Define It Yourself. Zdefiniuj To Sam


Londyn 2008

























Exhausting attempts and patient awaiting
.
The Pursuit of Happiness

Desires and ambitions. Facing the abstract
Contemporary use of the abstract term „happiness" may be overwhelming and confusing. Through centuries of attempts at a definition and therefore its constant renewal its intellectual field became virtual. Today the idea of the desire to experience happiness or the pursuit of happiness sounds obsolete and romantic. Questions of happiness are rarely reasonably answered. Happiness is abstract like mathematics and as useful as their everyday use.

Basic needs and unsatisfied appetites
Nowadays welfare and satisfaction are within reach, so are feelings of emptiness and depression. Disposable happiness is automatically released when we feel fulfilled and comforted. Our welfare neither guarantees long-lasting happiness nor gratifies. Society is divided between those addicted to pursuit of happiness and misery addicts. The pursuit of happiness signifies ambition and the ability to make a choice whereas those who are permanently unhappy lose their sense of freedom of choice.

Echoes of beliefs and the declaration of secularity. A reward and punishment system
According to common definitions, happiness isn’t simply everyday satisfaction. It must be deep, exceptional and a hard to achieve experience, similar to enlightment or the state of nirvana. We want to believe that our attempts will be rewarded or on the contrary we look to gain happiness through the avoidance of complex issues.

Protest as an answer to expectations and demands
Formal „rights to happiness“ introduced by authorities are often counterproductive. The truth is there are a diversity of ways by which happiness is understood or pursued. Why does happiness seem to be coincidental? Can we earn it? Do we deserve it? What have we done to deserve it? The pursuit of happiness includes promise and longing. Utopia inspires. Promises and hopes are suspicious and we need to provoke a revealing of the truth behind them.

„Happily“, art can serve as a tool to reevaluate psychical and intellectual features, resources and products of culture. It recycles visions and images of happiness. It is able to create varied simulations of the notion of happiness and communicate its bipolar quality. Happiness is degraded, desired, idealized, persistent and vulnerable; it is present and continuous…

D.I.Y – Define It Yourself

Zbigniew Kotkiewicz, London 2008


Projekt "W Poszukiwaniu Szczęścia" został zainicjowany przez Teklę Woźniak i Zbigniewa Kotkiewicza, dwoje artystów i promotorów sztuki, późną jesienią 2008 roku w Wielkiej Brytanii. Jedną z inspiracji do obrania właśnie tego tematu były zamieszone poniżej fotografie wykone przez artystów wiosną 2008 roku w Londynie. Zunifikowane postaci palące chińskie papierosy o nazwie "Szczęście" i siedzące na bruku, w oczekiwaniu, przed wejściem do najtańszego supermarketu, w które się wcieliliśmy na użytek fotografii sprowokowały nas do przemyśleń nad fenomenem szczęśliwości i poszukiwania szczęścia we współczesnym społeczeństwie.

Postanowiliśmy nawiązać kontakt z artystami, którzy podobnie jak my byli zainteresowani tematem dążenia do szczęścia... lub ucieczki przed nim. Swój "call for proposals" skierowaliśmy w głównej mierze do artystów międzynarodowych, okresowo lub długotrwale przebywających i pracujących w Wielkiej Brytanii. W ideę projektu od samego początku wpisane były takie wątki jak ruch, dyslokacja, multikulturalizm, wielowątkowość, podróż, emigracja, miasto, przestrzeń prywatna i publiczna, współdziałanie czy dążenie do przyjemności. Projekt powstaje w kolaboracji oraz w ścisłym kontakcie i porozumieniu z biorącym w nim udział artystami.




Londyn 2008

Zbigniew Kotkiewicz mieszka w Londynie gdzie realizuje się jako artysta i współkurator projektu W Poszukiwaniu Szczęścia. W 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jego interdyscyplinarne realizacje artystyczne łączą w sobie tekst, fotografię i wideo. Wspólnie z Martą Stysiak założył grupę Synergy Collective produkującą realizacje filmowe i wideo. Prace Zbigniewa były prezentowane na licnzych wystawach i pokazach grupowych w Polsce, Belgii i w Wielkiej Brytanii. Jego teksty krytyczne były publikowane w magazynach o tematyce kulturalnej w Polsce.

Zbigniew Kotkiewicz is the London based artist and co-curator of The Pursuit of Happiness Porject. In 2005 he graduated form the Academy of fine Arts in Poznan, Poland. His interdisciplinary art practice involves working with text, photography and video. Together with Marta Stysiak he is the co-funder of the Synergy Collective that produces collaborative moving image projects. Zbigniew's video and photography work has been shown in group exihbitions and screenings in Poland, Belgium and the UK. His texts on art has been published in several Polish cultural magazines.


Londyn 2008


Tekla Joanna Woźniak jest artystką wizualną, researcherką i promotorką sztuki realizującą swoje projekty w Wielkiej Brytanii i w Polsce. Wspólnie ze Zbigniewem Kotkiewiczem zainicjowała, a obecnie współ-kuratoruje i orgaznizuje projekt W Poszukiwaniu Szczęścia. W 2008 roku ukończyła Glasgow School of Art w Szkocji uzyskując dyplom Mres- Research in Creative Practices. W 2006 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, na kierunku Krytyka i Promocja Sztuki oraz na kierunku Intermedia. Tekla Publikuje teksty krytyczne o sztuce i kulturze współczesnej. Jest w szególności zainteresowana zagadnieniem Intermedialności, Praktyk Partycypacyjnych oraz nowych środków wyrazu w obrębie sztuki Performansu.

Tekla Joanna Woźniak is visual artist, researcher and promoter of art working in between UK and Poland. Together with Zgigniew Kotkiewicz she has initiated and is now co-curating and coordinating The Pursuit of Happiness Project. In 2008 she graduated from Glasgow School of Art in Scotland gaining Mres diploma in Research in Creative Practices. In 2006 she graduated from the Academy of Fine Arts in Poznan, Poland gaining a double MFA diploma in Art Promotion and Criticism of Art and in Intemredia. Tekla publishes critical texts on art and contemporary visual culture. She is mostly interesed in Intermediality, Participatory Practices and new modes of Performativity.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz