Wyczerpujące zabieganie oraz cierpliwe oczekiwanie. W Poszukiwaniu Szczęścia
Żądze i ambicje. Zderzenie z Abstrakcją
Współczesne użycie abstrakcyjnego wyrażenia 'szczęście' może jawić się przytłaczającym oraz wprawiającym w zakłopotanie. Poprzez wieki, na próżno poszukiwano jego – to jest szczęścia - słownikowej definicji. Dlatego też nieustanna potencjalność owego poszukiwania, w swej odnawialności na polu nauk nie tylko humanistycznych, stała się faktem. Obecnie pożądanie szczęścia czy chęć wyruszenia w mentalna lub fizyczna podroż w poszukiwaniu szczęścia jawi się być może nazbyt staroświeckim i niedorzecznym w swym idealistycznym romantyzmie. Pytania o szczęście rzadko znajdują rozsądne odpowiedzi. Szczęście jest tak abstrakcyjne jak matematyka i tak niezbędne jak jej codzienne użycie.
Podstawowe potrzeby oraz niezaspokojone apetyty
W dzisiejszych czasach dobrobyt i satysfakcja jawią się znajdować na wyciągnięcie ręki. Takowoż są uczucia pustki i depresji. Dyspozycyjne Szczęście do ‘natychmiastowego użytku’ zostaje automatycznie wyzwolone kiedy jesteśmy zaspokojeni i w dostatecznym stopniu podniesieni na duchu. Jednakże, nasz dobrobyt, na dłuższą metę, nie jest w stanie zagwarantować nam ani długotrwałego szczęścia, ani jakiejkolwiek formy zadośćuczynienia. Społeczeństwo podzieliło się na tych uzależnionych od poszukiwania szczęścia oraz nałogowców niedoli. Poszukiwanie szczęścia zaświadcza o ambicji oraz zdolności dokonywania wyboru, podczas gdy ci, którzy tkwią w nieustannym nieszczęściu tracą poczucie własnej wolności wyboru.
Echa wyznania wiary oraz deklaracja sekularyzmu. Odniesienie do systemu kar i nagród
Zgodnie z przyjętymi prowizorycznie definicjami (stanowiącymi swego rodzaju substytuty we wspomnianym poszukiwaniu ostatecznej definicji, utopijnej definicji szczęścia) szczęście nie jest prostym zaspokojeniem codziennych potrzeb. Musi posiadać ono swego rodzaju głębię, wyjątkowość oraz zakładać jakiegoś rodzaju trudne do osiągnięcia doświadczenie, podobne do oświecenia czy stanu nirwany. Chcemy wierzyć, że nasze wysiłki zostaną nagrodzone, lub odwrotnie, iż pozyskamy szczęście unikając skomplikowanych zagadnień.
Protest jako odpowiedz na oczekiwania i żądania
Formalne “prawo do szczęścia” wprowadzone przez władzę często odnosi odwrotny skutek. Prawda leży tam gdzie jest zrozumiała różnorodność dróg poprzez które szczęście może być zrozumiane oraz pozyskane. Czemu szczęście jawi się być czymś przypadkowym? Czy możemy je zarobić? Czy na nie zasługujemy? Co zrobiliśmy aby na nie zasłużyć? Poszukiwanie szczęścia zawiera w sobie obietnice i poczucie tęsknoty. Utopia inspiruje. Należy zachowywać podejrzliwość w stosunku do obietnic i nadziei, a także prowokować ujawnienie prawdy znajdującej się za ich fasada.
'Na szczęście' sztuka możne służyć jako narzędzie do ponownej ewaluacji fizycznych i intelektualnych elementów odniesienia, zasobów i produktów naszej kultury. Przetwarzając wizje i obrazy szczęścia jest ona w stanie kreować różnorodne symulacje pojęcia szczęścia oraz komunikować jego dwubiegunową charakterystykę. Szczęście jest zdegenerowane, pożądane, wyidealizowane, trwale i łatwo ulegające zranieniu, jest obecne i nieprzerwane....
D.I.Y – Define It Yourself. Zdefiniuj To Sam
Desires and ambitions. Facing the abstract
Contemporary use of the abstract term „happiness" may be overwhelming and confusing. Through centuries of attempts at a definition and therefore its constant renewal its intellectual field became virtual. Today the idea of the desire to experience happiness or the pursuit of happiness sounds obsolete and romantic. Questions of happiness are rarely reasonably answered. Happiness is abstract like mathematics and as useful as their everyday use.
Basic needs and unsatisfied appetites
Nowadays welfare and satisfaction are within reach, so are feelings of emptiness and depression. Disposable happiness is automatically released when we feel fulfilled and comforted. Our welfare neither guarantees long-lasting happiness nor gratifies. Society is divided between those addicted to pursuit of happiness and misery addicts. The pursuit of happiness signifies ambition and the ability to make a choice whereas those who are permanently unhappy lose their sense of freedom of choice.
Echoes of beliefs and the declaration of secularity. A reward and punishment system
According to common definitions, happiness isn’t simply everyday satisfaction. It must be deep, exceptional and a hard to achieve experience, similar to enlightment or the state of nirvana. We want to believe that our attempts will be rewarded or on the contrary we look to gain happiness through the avoidance of complex issues.
Protest as an answer to expectations and demands
Formal „rights to happiness“ introduced by authorities are often counterproductive. The truth is there are a diversity of ways by which happiness is understood or pursued. Why does happiness seem to be coincidental? Can we earn it? Do we deserve it? What have we done to deserve it? The pursuit of happiness includes promise and longing. Utopia inspires. Promises and hopes are suspicious and we need to provoke a revealing of the truth behind them.
„Happily“, art can serve as a tool to reevaluate psychical and intellectual features, resources and products of culture. It recycles visions and images of happiness. It is able to create varied simulations of the notion of happiness and communicate its bipolar quality. Happiness is degraded, desired, idealized, persistent and vulnerable; it is present and continuous…
D.I.Y – Define It Yourself
Zbigniew Kotkiewicz, London 2008
Postanowiliśmy nawiązać kontakt z artystami, którzy podobnie jak my byli zainteresowani tematem dążenia do szczęścia... lub ucieczki przed nim. Swój "call for proposals" skierowaliśmy w głównej mierze do artystów międzynarodowych, okresowo lub długotrwale przebywających i pracujących w Wielkiej Brytanii. W ideę projektu od samego początku wpisane były takie wątki jak ruch, dyslokacja, multikulturalizm, wielowątkowość, podróż, emigracja, miasto, przestrzeń prywatna i publiczna, współdziałanie czy dążenie do przyjemności. Projekt powstaje w kolaboracji oraz w ścisłym kontakcie i porozumieniu z biorącym w nim udział artystami.
Tekla Joanna Woźniak is visual artist, researcher and promoter of art working in between UK and Poland. Together with Zgigniew Kotkiewicz she has initiated and is now co-curating and coordinating The Pursuit of Happiness Project. In 2008 she graduated from Glasgow School of Art in Scotland gaining Mres diploma in Research in Creative Practices. In 2006 she graduated from the Academy of Fine Arts in Poznan, Poland gaining a double MFA diploma in Art Promotion and Criticism of Art and in Intemredia. Tekla publishes critical texts on art and contemporary visual culture. She is mostly interesed in Intermediality, Participatory Practices and new modes of Performativity.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz